Mijn Blog
praktijk voor remedial teaching en leren leren -
RSS

Recente posts

Als rekenen niet vanzelf gaat
Waarom scoort mijn kind zo slecht op de entreetoets?
The making of "Schatrovers!" deel 2
"Schatrovers!" The making of deel 1
Houd de (letter)dief!!!

Categorieën

als rekenen moeilijk gaat
De Ladderspellen, maken leren leuk!
entreetoets
hulp online
stoomcursus
Mogelijk gemaakt door

Mijn Blog

Als rekenen niet vanzelf gaat

In mijn praktijk De Ladder komen, vooral de laatste tijd, nogal wat kinderen met rekenproblemen. Bij sommige kinderen ontstaan de echte rekenproblemen pas in groep 5, als er verwacht wordt dat de basis van het rekenen tot 20 stevig is. Als dat niet zo is, of als het bijbehorende getalbegrip nog onvoldoende is ontwikkeld, wordt er verder gebouwd op een wankele basis, en dat gaat meestal fout.

In groep 3 ligt de focus op het automatiseren van de plus en minsommen, eerst tot 10 en daarna tot 20. 

Waarom scoort mijn kind zo slecht op de entreetoets?

Op veel scholen is in de afgelopen periode de entreetoets afgenomen. De resultaten vallen soms tegen, vooral op het gebied van rekenen. Hoe komt dit?

Ten eerste wordt de rekenleerstof in groep 7 vaak als moeilijk ervaren. Breuken, procenten, verhoudingen, oppervlakte en omtrek; werd alles in groep 6 nog ondersteund met materialen en tekeningen, nu wordt het allemaal wat abstracter. In plaats van 15 knikkers verdelen over 3 kinderen, moeten ze nu 2/7 deel uitrekenen van € 28. 50% uitrekenen is makkelijk, want dat is gewoon de helft.

The making of "Schatrovers!" deel 2

The making off....het vervolg. Lees deel 1 voor het begin.

De brugconstructie bleek een beetje wankel, en lastig op te bergen. Dus werd het een strook met een soort haakjes bij de tientallen, en de brugdelen kregen inkepingjes die over de haakjes geschoven moesten worden. De dobbelstenen gingen bepalen hoeveel brugplankjes er aangelegd moesten worden, en zo groeide het uit naar een wedstrijdje wie het eerst aan de overkant was. Degene die voorop liep, legde het brugdeel aan. De achtervolger moest dan het totaal van dat brugdeel gooien om verder te komen.

"Schatrovers!" The making of deel 1

Het begon allemaal met Miranda.Miranda zat in groep 5, en had grote problemen met rekenen. Ze had wel andere talenten: zo was ze dol op zingen, en wist heel veel liedjes uit haar hoofd. En ze was gek op tekenen: als ze tijdens de r.t. maar even ergens op moest wachten, zat ze al een tekeningetje te krabbelen.
Dank zij deze talenten was ze redelijk ver gekomen met rekenen: werkbladen met sommen tot 20 werden in een hoog tempo gemaakt, door gebruik te maken van haar visuele geheugen. Maar een mondeling gevraagde som schreef ze, desnoods met haar vinger op de tafel, eerst op.

Houd de (letter)dief!!!

Let op! Letterdieven!!!
 
Na jaren van bedenken, uitproberen, veranderen en ontwikkelen is het nu zover: het eerste spel van De Ladderspellen is op de markt!!
 
Veel kinderen hebben problemen met spelling. Woordpakketten uit het hoofd leren lukt vaak nog wel, maar ja, wanneer schrijf je nu twee medeklinkers, en wanneer één klinker terwijl je er twee hoort? En dan denk je dat je een woord als 'kapitijn' goed geschreven te hebben, en dan blijkt dat die ene a wel klopt, maar dat die ij en ei had moeten zijn.

Risk en De Ladderspellen

Over Risken en De Ladderspellen

Toen ik op de basisschool zat, kon ik goed leren. Alleen die topotoetsen: gek werd ik ervan! Ik leerde de landen van de wereld  van een kaart op een A4'tje, maar tijdens de toets werden de landen aangewezen op de grote kaart voor de klas. Op één of andere manier werkte dat niet voor mij. Mijn enige onvoldoende die ik ooit haalde op de basisschool was een 4 voor topo! En ik wist nog steeds niet hoe de wereldkaart eruit zag!
Dat veranderde toen het spel Risk populair werd!

hulp bij klokkijken

Klokkijken blijft moeilijk
 
Voor een stappenplan, klik op deze link!
 
Wat maken wij Nederlanders het onze kinderen toch moeilijk! We spreken de getallen anders uit dan ze er staan: eenheden eerst, behalve als het meer dan 100 is want dan komen de honderd- en duizendtallen eerst. Wat dat betreft hebben de Engelssprekende kinderen het makkelijker. 225 is gewoon twohundredtwentyfive, niet moeilijk doen, gewoon in volgorde oplepelen.

nieuw bij r.t.-praktijk De Ladder

Wat is nieuw bij r.t.-praktijk DeLadder?
 
Nu de cito-eindtoetsen en entreetoetsen met rasse schreden naderen, wordt het spannend.
Rekenen lukt wel, als er maar niet teveel breukensommen worden gevraagd. ....
Of als er maar geen moeilijke opgaven komen waarbij je de inhoud in liters moet uitrekenen, terwijl er alleen maar maten in centimeters bij staan. Hoe reken je dat ook weer om? Moet die komma nou naar links of rechts, en hoeveel plaatsen ook weer?
Twijfel, twijfel, twijfel.
 
En dan de spelling: het meeste lukt wel, maar die werkwoordspelling!
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint