hulp bij klokkijken
praktijk voor remedial teaching en leren leren -
RSS

Recente posts

Als rekenen niet vanzelf gaat
Waarom scoort mijn kind zo slecht op de entreetoets?
The making of "Schatrovers!" deel 2
"Schatrovers!" The making of deel 1
Houd de (letter)dief!!!

Categorie├źn

als rekenen moeilijk gaat
De Ladderspellen, maken leren leuk!
entreetoets
hulp online
stoomcursus
Mogelijk gemaakt door

Mijn Blog

hulp bij klokkijken

Klokkijken blijft moeilijk
 
Voor een stappenplan, klik op deze link!
 
Wat maken wij Nederlanders het onze kinderen toch moeilijk! We spreken de getallen anders uit dan ze er staan: eenheden eerst, behalve als het meer dan 100 is want dan komen de honderd- en duizendtallen eerst. Wat dat betreft hebben de Engelssprekende kinderen het makkelijker. 225 is gewoon twohundredtwentyfive, niet moeilijk doen, gewoon in volgorde oplepelen.
 
Voor de Engelse kinderen is ook klokkijken heel makkelijk: je noemt op waar de kleine wijzer vandaan kwam, en het aantal minuten dat sindsdien verstreken is.
 
Hoeveel moeilijker hebben de Nederlandse kinderen het! Ze moeten zeggen waar de grote wijzer staat, en dat kan dan voor of over heel of half zijn. Ja en wat is dan voor en wat is over? Dan moet je je ook nog realiseren welke kant de wijzer op draait. En om erachter te komen hoeveel het dan voor heel of half is, moeten ze weer gaan terugtellen!
 
En dan is er ook nog de eeuwige twijfel of het dan 17 over is, of 13 voor half.
 
Vervolgens moeten ze dan ook naar de kleine wijzer kijken, en de ene keer vertellen waar die vandaan kwam, en de andere keer waar hij naar toe gaat.
 
De meeste mensen die kunnen klokkijken realiseren het zich niet meer, maar zo ingewikkeld ís het dus!
 
Het is eigenlijk een wonder dat kinderen überhaupt leren klokkijken! Wat dat betreft mogen we trots op onze kinderen en onszelf (want wij hebben het tenslotte ook ooit geleerd!) zijn.
Het gaat ook niet altijd goed. Ondanks heel veel oefenen bleef één van mijn leerlingen de kleine en grote wijzer en voor en over verwarren. En als de kleine wijzer tussen twee streepjes stond, wist hij vaak niet voor welke van de 2 hij dan moest kiezen.
Voor hem heb ik een stappenplan ontwikkeld, een vaste volgorde van kijken in dezelfde volgorde van opnoemen. Met dit stappenplan lukt het hem eindelijk om de tijden goed op te noemen! Er zullen nog heel veel oefenklokken gegeneerd moeten worden op
www.klokrekenen.nl voordat hij het ook in een vlot tempo doet, maar hij komt er wel!
 
Voor iedere wanhopige leerling (en leerkracht) is het stappenplan te downloaden via de link bovenaan deze blog. Op een aanmerkingen zijn welkom!
 
 
 
 
 
 

0 Reacties op hulp bij klokkijken:

Comments RSS

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint