Valkuilen spelling
€ 2,50

Veel kinderen denken niet na voor ze een woord opschrijven, en schrijven precies wat ze horen. Daarbij wordt er ook niet bij stilgestaan dat die lange klinker met maar één letter geschreven wordt, dat die -g- misschien wel een -ch- moet zijn enz.
En als ze dat bij een dictee wel doen, dan vaak nog steeds niet bij de 'vrije' spelling.
Deze 'Valkuilen spelling' zijn ontwikkeld als een soort stappenplan: je hoort een woord, dan ga je hakken en luisteren: hoor ik een klinker aan het eind van een klankstukje en zo ja, is het een korte of een lange. Na die regel toegepast te hebben, kunnen ze snel scannen of er nog andere valkuilen in het woord zitten: stomme -e-, -ch-, -ge enz. Daarmee wordt hun spellingsbewustzijn ontwikkeld. Net als bij het spel Letterdieven, dat ook ontwikkeld is om te werken aan het spellingsbewustzijn. En een prima training voor leerlingen die gelijk gaan schrijven wat ze horen, in plaats van eerst na te denken. Met de losse valkuilkaartjes kunnen eerst de goede kaartjes bij een woord gezocht worden, voordat het opgeschreven mag worden. Met de kaartjes kun je ook verschillende spellen spelen, zoals een spel waarbij leerlingen zoveel mogelijk kaartjes verzamelen, door om de beurt een woord uit een woordenlijst (of de kaartjes van Letterdieven) noemen waarin zoveel mogelijk valkuilen zitten. Alles om ze maar zo bewust mogelijk te maken van het feit dat je niet alles schrijft zoals je het hoort!