Rekenspellen

Op deze pagina vind je rekenspellen die in mijn r.t.praktijk De Ladder ontwikkeld en getest zijn. Ze zijn ontworpen naar aanleiding van de rekenproblemen die mijn leerlingen tegenkomen zoals rekenen over het tiental, met breuken, kommagetallen en procenten en klokkijken. Door gebruik te maken van sterke beelden wordt het inzicht versterkt. Tegelijkertijd wordt er volop geoefend met de rekenstof. En, niet onbelangrijk, de spellen bevatten allemaal spelelementen die het toch échte gezelschapsspellen maakt: onverwachte twists, uitdaging, samenwerking of juist elkaar dwarszitten. Kortom, veel leerzaam spelplezier!

Alle spellen zijn te bestellen als printbestand. Vaak zijn er onderdelen zowel in kleur als blanco te printen. Want was is er leuker voor je kind om zelf de onderdelen in te kleuren. En om je eigen pionnetjes en eventuele andere spelonderdelen te kleien of te knutselen?  En wat is er leuker om met een zelfgemaakt spel te spelen?

 

Actie: bij bijna alle bestellingen krijg je nu een bonus!


Moments of time

€ 3,95

Klokkijkspel waarmee  kinderen op een andere manier leren klokkijken. De klok  moet worden volgelegd met stukken van 5, 10, 15 enz minuten . Degene die een vooraf  afgesproken tijd volmaakt, wint.

Klokkijken, maar dan anders.

Een andere benadering van klokkijken: de klok wordt tijdens het spel volgelegd met stukken tijd, en bij het passeren van ieder half en heel uur wordt het knijpertje op het urenklokje (dat gelijk scoreklokje is) ook verzet. Het verband tussen het verloop van de grote wijzer en de kleine wijzer wordt daardoor duidelijker, net als het verband tussen de analoge klok en de digitale klok. 

Download, printen, uitknippen en spelen maar! Tip: De kleine knijpertjes voor het scoreklokje koop je o.a. bij de Action, maar een paperclip werkt ook. 


Nieuw!

Escaperoom Op zoek naar de Gouden komma!

In deze online Escaperoom wordt het verhaal verteld  van de Gouden Komma.

De bedoeling is dat de speler de zoekgeraakte komma weer terugvindt. Dat doet hij/zij door middel van het vinden van de codes die toegang geven tot de (6) verschillende schermen. Om deze codes te vinden, moet er veel gerekend worden met kommagetallen. Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, het komt allemaal volop aan de orde. Maar eerst moet er goed gezocht worden in de afbeeldingen om de benodigde informatie te vinden. 

Als alles goed is uitgerekend, ontstaat er een code, die het wachtwoord vormt voor de volgende ruimte. 

 


Rekenspel om te oefenen met  de sommen tot 20 over het tiental. Maakt het rekenen over het tiental inzichtelijk. Spannend spel,  zo wordt rekenen leuk! Er moet een schat veroverd worden, maar dan moeten ze de draak die hem bewaakt, te slim af zijn.

Schatrovers!

In de video hieronder wordt in vogelvlucht het spelprincipe van Schatrovers uitgelegd. Het echte spel ziet er natuurlijk veel mooier en aantrekkelijker uit, zoals op de foto hierboven te zien is!  En bovendien wordt het spel heel spannend als je de schat laat bewaken door een draak!

Uitverkocht

Schatrovers!

€ 24,95 € 22,50
Uitverkocht

Schatrovers!

€ 24,95 € 22,50

Op dit moment kan dit spel niet besteld worden. Wil je weten wanneer het beschikbaar komt? Laat dit dan weten via het contactformulier.
Binnenkort op deze website te bestellen als digitaal bestand.

 

Door het bouwen van een brug wordt een meer overgestoken. 

Op een eiland  ligt een schat die bewaakt wordt door een draak! 

 Ga je samenwerken  om de draak te verslaan, of val je de andere schatzoekers  aan  om zelf de eerste te zijn? 

En als je de eerste bent, kom je er dan mee weg voordat de draak de brug verbrandt?

En kun je de anderen overhalen om je te helpen? Of proberen ze de schat van je af te pakken?

Voor wie? 

Voor iedereen die kan tellen.

Wat leer je ervan? 

Terwijl je speelt, oefen je met de splitsingen van 10,  en met de optel- en aftreksommen tot 20.

Leuk omdat  er letterlijk een brug gebouwd wordt. Spannend omdat je zowel de anderen als de draak voor moet blijven. 

En omdat tijdens het spel de kansen steeds keren. 

Meer weten? Lees mijn blog "Leerspellen, maar dan leuk" over dit spel.

Tip voor r.t.-ers en leerkrachten: Het spelmateriaal is heel goed inzetbaar als visuele ondersteuning bij het optellen over het tiental. Omdat het zelfcorrigerend is kan de leerling ook zelfstandig mee werken. Degenen die een spel bestellen, kunnen voor € 16,50-  extra leerlingversies bestellen.  

Rekenspel om te oefenen met de sprong over het tiental. Sommen tot 100 waarbij steeds via het tientaleiland verder gesprongen moet worden. Geeft inzicht in de getallen tot 100 en de zg. familiesommen bv. 16+8 en 56+8.

Tocht door het moeras!

€ 4,95 

In dit spel is het de bedoeling  om aan de overkant van het moeras te komen, door van stapsteen op (tiental)eiland te springen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. En als je aan de overkant bent, is het maar afwachten of je verder kunt. 

Met dit leuke spel wordt op een leuke manier geoefend met het rekenen via het tiental. Het aantal stappen kan niet geteld worden, maar moet uitgerekend worden 'via het tiental'. Zowel het optellen als het aftrekken via het tiental kan hiermee geoefend worden. Ook het plaatsen van getallen op de getallenlijn en het inzicht in het tientallig stelsel wordt geoefend. 

- splitsingen van alle getallen tot 10

- automatiseren van sommen over het tiental zoals 8+6, 14-8.

- inzicht krijgen in de getallen(lijn) tot 100.

Meer informatie? Lees mijn blog "Tocht door het moeras". Of bekijk de Powerpoint hieronder voor een uitleg van het spel. 

 


Rekenspel waarin omhoog gelopen moet worden op ladders met maten, geld, breuken procenten en kommagetallen.. Op de speelkaarten staan bedragen etc en die moeten bij elkaar opgeteld worden tot 10 om een stapje omhoog te mogen doen.  Geeft inzicht !

Up to 100!

€ 3,50

Op de kaarten van Up to 100 staan maten, procenten enz.  De kommagetallen moeten bij elkaar 0,10 zijn, dan mag er weer een stapje op de ladder worden gezet.  Procenten, breuken en kommagetallen mogen door elkaar gebruikt worden.

In het spel ``Up to 100" beklimmen de spelers verschillende ladders. Ieder stapje op de ladder is 10: 10 blokjes, 10 cent, 10 cm, 0,10, 1/10 of 10 procent. Die stapjes kunnen worden gezet door deze 10 bij elkaar te verzamelen met de kaarten. Daarbij zijn de kaarten voor de procenten, breuken en kommagetallen door elkaar te gebruiken. Dat zijn tenslotte verschillende manieren om dezelfde hoeveelheid te benoemen. Tegelijkertijd ontstaat tijdens het spel het inzicht dat de opbouw van het geld-, maten- en getallenstelsel hetzelfde zijn.

Kortom, een spannend spel: wie heeft het eerst 3 ladders beklommen? Waarbij je elkaar ook aardig dwars kunt zetten en door tactisch te spelen een stuk hoger kan komen. En een leuke manier om meer inzicht te krijgen.

 

Nu tijdelijk met extra bonus: het schema Verbanden


Pieces of cake!

€ 3,95

Rekenspel waarin volop geoefend wordt met breuken in de vorm van stukken taart die op een ondergrond gelegd worden. Kan al gespeeld worden vanaf groep 4, oplopende niveau's tot aan groep 8, dan komt er ook geld bij, rente, kortingen enz.

Met het spel "Peace of cake" oefen je op een leuke manier met breuken, procenten en kommagetallen. De verschillende varianten van het spel zijn oplopend in moeilijkheidsgraad. De simpelste versie kan al gespeeld worden in de onderbouw. De moeilijkste is nog uitdagend voor de bovenbouw. Wil je weten hoe het precies gaat en wat jouw kind of leerling ervan leert? Bekijk hier dan de uitgebreide presentatie van het spel.  

Op de kaarten van het spel staan breuken. Je mag een bijbehorend stuk taart pakken en als het kan op je taart leggen. Er zijn ook andere kaarten, zoals een kaart  waarmee  de stukken kan 'snijden', dan maak je bijvoorbeeld van een derde twee zesden.

Nu tijdelijk met extra bonus: het schema Verbanden

Basisrekenkaartjes

€ 4,95

 

De eerste hobbel die bij het rekenen genomen moet worden, is het optellen en aftrekken over het tiental. Vaak zie je het zelfs in groep 8 nog terug als die hobbel niet goed genomen is. Met name de minsommen over het tiental worden dan nog tellend uitgerekend. Uit onderzoek blijkt dat voor zwakke rekenaars de zg. rijgstrategie het beste werkt. Dat wil zeggen, dat bij bijvoorbeeld de som 13 - 7 eerst de lossen afgetrokken moeten worden, en wat dan overblijft is de som 10 - 4. Met deze Basiskaartjes wordt dit op een speelse manier geoefend in een dominospel. Aan het startkaartje 11 - 2 moet de som 10 - 1 aangelegd worden. Aan de recherkant staat de volgende som enz. Er zijn dominokaartjes met alle minsommen en plussommen 'over het tiental' tot 20. Gaan deze goed dan kan er geoefend worden met dergelijke sommen tot 100, waarbij dan zo snel mogelijk het kaartje met het antwoord gezocht moet worden. Of de goede splitsing moet erbij gezocht worden. Een spelletje als Set kan er ook mee gespeeld worden: zo snel mogelijk som, splitsing en antwoord bij elkaar zoeken. De kaartjes kunnen ook als zelfcorrigerend materiaal ingezet worden.  Kortom, deze Basiskaartjes zijn eigenlijk onmisbaar!