Waarom is het omrekenen van maten toch zo moeilijk? (en hoe maak je het makkelijker)
In deze blog laat ik je een manier zien om het omrekenen van maten makkelijk te maken.
12 jul. 2020 12:36
In deze blog laat ik je een manier zien om het omrekenen van maten makkelijk te maken.
16 jun. 2020 17:55
In mijn praktijk De Ladder komen nogal wat kinderen met rekenproblemen. Bij sommige kinderen ontstaan de echte rekenproblemen pas in groep 5, als er verwacht wordt dat de basis van het rekenen tot 20 stevig is. Als dat niet zo is, of als het bijbehorende getalbegrip nog onvoldoende is ontwikkeld, wordt er verder gebouwd op een wankele basis. En dat gaat meestal fout.
12 jul. 2020 12:36
In deze blog laat ik je een manier zien om het omrekenen van maten makkelijk te maken.
16 jun. 2020 17:55
In mijn praktijk De Ladder komen nogal wat kinderen met rekenproblemen. Bij sommige kinderen ontstaan de echte rekenproblemen pas in groep 5, als er verwacht wordt dat de basis van het rekenen tot 20 stevig is. Als dat niet zo is, of als het bijbehorende getalbegrip nog onvoldoende is ontwikkeld, wordt er verder gebouwd op een wankele basis. En dat gaat meestal fout.
1 okt. 2020 13:02
14 sep. 2020 13:29
In voorgaand blog las je waarom de rekenspellen van De Ladderspellen leuker zijn dan de meeste rekenspellen. In deze blog vertel ik je wat Tocht door het Moeras zo leuk maakt, en op welke manier je er voor je leerlingen het meeste uithaalt.
6 sep. 2020 16:06
De Ladderspellen…leerspellen maar dan leuk
1 okt. 2020 13:02
14 sep. 2020 13:29
In voorgaand blog las je waarom de rekenspellen van De Ladderspellen leuker zijn dan de meeste rekenspellen. In deze blog vertel ik je wat Tocht door het Moeras zo leuk maakt, en op welke manier je er voor je leerlingen het meeste uithaalt.
6 sep. 2020 16:06
De Ladderspellen…leerspellen maar dan leuk
“Pieces of cake”, puzzelen met breuken, procenten en kommagetallen
In het spel ”Pieces of cake” (voorheen: Maak die taart) draai je kaartjes met breuken om, die aangeven hoe groot het stuk taart is dat je op één van je taarten mag leggen. Wie het eerst zijn taart(en) vol heeft, heeft gewonnen. Dit is het principe van het spel, maar doordat het veel uitbreidingen kent, kan het gespeeld worden vanaf groep 3 t/m groep 8!
Net als bij alle spellen van De Ladderspellen geldt ook voor dit spel:
Basisversie:
Ieder heeft 3 taarten om vol te leggen met steeds een andere fruitsoort (aardbeien, kiwi’s en mandarijn). De taarten hebben verschillende afmetingen, dat maakt dat de breukstukken niet voor elke taart even groot.
In de simpelste versie draait een speler een kaart om van de stapel. Draait hij de breuk 1/3 dan mag hij vragen om 1/3 deel van de aardbeien-, kiwi- of mandarijnentaart, en hem op de goede vlaai leggen. Dan is de volgende speler. De kunst is natuurlijk om zo snel mogelijk een taart precies vol te leggen. De spelers hoeven niet te snappen wat een breuk is, ze laten hun kaart zien en vragen dan een stuk met dezelfde breuk. Op een gegeven moment ontdekken ze misschien zelf wel dat 1/3 gewoon 1 van de 3 stukken van de taart betekent. En daarmee is het eerste inzicht in breuken aangebracht. Door in de onderbouw al op zo'n speelse manier met breuken te beginnen, wordt dit onderwerp in de midden- en bovenbouw als minder abstract, dus minder moeilijk ervaren.
De speler:
Het spel wordt leuker door toevoeging van kaarten zoals de Taartendief, en kaarten waarmee je een stuk taart in 2 stukken mag verdelen (als dat beter past op je taart) en een kaart waarmee je een extra stuk van de bank krijgt.
Verkoop die taart
In de versie vanaf groep 5 heeft iedere speler 3 taarten om te vullen.
Bij het omdraaien van een breuk moet de speler nu gericht vragen naar het aantal fruitstukjes op de vlaai. Dus als er een kaart met ¼ erop gedraaid wordt, en de speler wil daarvoor een stuk voor zijn mandarijnentaart (totaal 36 stukjes, dan moet hij vragen om een stuk met 9 mandarijntjes. Wil hij ¼ van de aardbeientaart (totaal 24 stukjes) dan moet hij vragen om een stuk met 4 aarbeien.
Volle taarten kunnen worden verkocht, en van de opbrengst kunnen stukken taart van de bank of van andere spelers gekocht worden. Hierbij moet weer uitgerekend worden hoeveel er voor een bepaald deel betaald moet worden.
Er komen ook weer extra kaarten bij: kaarten waarbij je stukken vlaai moet inleveren of juist krijgt.
De speler leert:
Verkoop de taart en maak winst
In deze meest uitgebreide versie van het spel komen de procenten erbij. Er komen kaarten bij waarmee percentages belasting moeten worden betaald, maar er kan ook rente over het spaargeld uitgekeerd worden. Er komen rondes waarbij alle taarten in de uitverkoop gaan en iedereen dus minder voor zijn taart krijgt.
Stukken taart kunnen ingekocht worden voor een inkoopprijs die 20% lager ligt dan de verkoopprijs. Spelers kunnen ook met elkaar onderhandelen over prijzen.
De speler leert:
Strategie is ook belangrijk, want ga je je taart verkopen op het moment dat de uitverkoopkaart er nog ligt, of wacht je tot die weg is. Maar misschien bereikt iemand anders in de tijd wel het doelbedrag, of mis je een renteuitkering over de opbrengst.
Kortom, het spel blijft spannend tot het eind!
1 okt. 2020 13:02
14 sep. 2020 13:29
In voorgaand blog las je waarom de rekenspellen van De Ladderspellen leuker zijn dan de meeste rekenspellen. In deze blog vertel ik je wat Tocht door het Moeras zo leuk maakt, en op welke manier je er voor je leerlingen het meeste uithaalt.
6 sep. 2020 16:06
De Ladderspellen…leerspellen maar dan leuk
1 okt. 2020 13:02
14 sep. 2020 13:29
In voorgaand blog las je waarom de rekenspellen van De Ladderspellen leuker zijn dan de meeste rekenspellen. In deze blog vertel ik je wat Tocht door het Moeras zo leuk maakt, en op welke manier je er voor je leerlingen het meeste uithaalt.
6 sep. 2020 16:06
De Ladderspellen…leerspellen maar dan leuk
12 jul. 2020 12:36
In deze blog laat ik je een manier zien om het omrekenen van maten makkelijk te maken.
16 jun. 2020 17:55
In mijn praktijk De Ladder komen nogal wat kinderen met rekenproblemen. Bij sommige kinderen ontstaan de echte rekenproblemen pas in groep 5, als er verwacht wordt dat de basis van het rekenen tot 20 stevig is. Als dat niet zo is, of als het bijbehorende getalbegrip nog onvoldoende is ontwikkeld, wordt er verder gebouwd op een wankele basis. En dat gaat meestal fout.
Sinds enige tijd schrijf ik artikelen voor de website "Wijzer op de basisschool".
Artikelen waarin ik je vertel hoe je zelf aan de slag kunt met je kind om het vooruit te helpen.
Klik op de links hieronder om de artikelen te lezen.
Schooladvies groep 8: hoe komt het schooladvies tot stand?
Redactiesommen groep 8: uitleg en tips
Hoe bereken je het gemiddelde?
De kalender lezen, hoe leer je dat?
Woordenschat van je kind vergroten, hoe doe je dat? (de beste tips!)
Rekenen’ in groep 1 en 2: wat kun je zelf spelenderwijs thuis doen?
Handig schema breuken, procenten, kommagetallen
Breuken delen, hoe doe je dat?
Hoe je je kind kunt helpen bij het gelijknamig maken van breuken.
Breuken vereenvoudigen, hoe moet dat ook alweer?
Maten omrekenen, een handig ezelsbruggetje
Procenten berekenen, hoe doe je dat?